MZK w Bielsku-Białej ogłosił przetarg na dostawę autobusów o napędzie spalinowym klasy MAXI i MEGA. Przetarg podzielony jest na dwie części. Mimo rodzaju napędu od dostawcy wymaga się, aby pojazdy były jak najbardziej niskoemisyjne.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ogłosił właśnie duży przetarg na autobusy spalinowe klasy MAXI i MEGA. Przetarg został podzielony na dwie części zgodnie ze specyfikacją techniczną pojazdów. Ciekawym aspektem przetargu jest nie zakup, lecz deklaracja wzięcia w leasing potrzebnych autobusów. Oferty w obu częściach przetargu składać można tylko do 25 lutego. Tego samego dnia nastąpi otwarcie ofert.
Warunki finansowe leasingu w przetargu opiewają nad 96 rat miesięcznych (8 lat), a na oprocentowanie w stosunku rocznym będzie się składać stopa WIBOR 3 (M) powiększona o stałą marżę Wykonawcy w okresie realizacji zamówienia (nie większa niż 2,0000%). Okres leasingu liczony jest odrębnie dla każdego autobusu (partii autobusów) i wynosi 96 miesięcy począwszy od dnia podpisania protokołu odbioru końcowego dla danego autobusu. Po spłacie wszystkich rat, autobusy przejdą na własność MZK.
Pierwsza część przetargu – pojazdy MAXI
W pierwszej części przetargu MZK w Bielsku-Białej czeka na oferty na dostawę 15 autobusów klasy MAXI o napędzie spalinowym realizowaną w formie leasingu finansowego. Pojazdy mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe i niskoemisyjne. Wymagane wymiary autobusów to od 11,5 do 12,5 metrów długości, nie więcej niż 2,55 metra szerokości oraz nie więcej niż 3,3 metra wysokości.
Minimalna całkowita liczba miejsc wynosić ma 85 – w tym minimum 26 miejsc siedzących. Zamawiający wymaga również płaskiej podłogi bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającej wszystkie wejścia bezstopniowe o maksymalnej wysokości 33 cm. Pojazdy powinny posiadać troje drzwi podwójnych w układzie 2-2-2 (jedne, środkowe otwierane na zewnątrz). Pojazdy mają być ogrzewane, klimatyzowane i monitorowane oraz wyposażone w system zliczania pasażerów oraz system informacji pasażerskiej. Moc silnika w pojazdach została określona na minimum 205 kW, z pojemnością od 7,5 do 11 dm3.
Realizacja umowy dla pierwszej części przetargu (autobusy MAXI) została określona następująco:
• I partia tj. 5 sztuk autobusów – do końca 2026 roku, • II partia tj. 2 sztuki autobusów – do końca 2027 roku, • III partia tj. 4 sztuki autobusów – do końca 2028 roku, • IV partia tj. 4 sztuki autobusów – do końca 2029 roku.
Druga część przetargu – pojazdy MEGA
W drugiej części przetargu MZK w Bielsku-Białej czeka natomiast na oferty na dostawę 4 autobusów klasy MEGA o napędzie spalinowym realizowaną w formie leasingu finansowego. Tutaj również pojazdy mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe i niskoemisyjne. Wymagane wymiary autobusów to od 17,5 do 18,75 metrów długości, nie więcej niż 2,55 metra szerokości oraz nie więcej niż 3,3 metra wysokości.
Minimalna całkowita liczba miejsc wynosić ma 138 – w tym minimum 39 miejsc siedzących. Zamawiający wymaga również płaskiej podłogi bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającej wszystkie wejścia bezstopniowe o maksymalnej wysokości 33 cm. Pojazdy powinny posiadać czworo drzwi podwójnych w układzie 2-2-2-2 (jedne, środkowe otwierane na zewnątrz). Pojazdy mają być ogrzewane, klimatyzowane i monitorowane oraz wyposażone w system zliczania pasażerów oraz system informacji pasażerskiej.
Moc silnika w pojazdach została określona na minimum 230 kW, z pojemnością od 9 do 12 dm3.
Realizacja umowy dla drugiej części przetargu (autobusy MEGA) została określona następująco:
• I partia tj. 2 sztuki autobusów – do końca 2026 roku, • II partia tj. 2 sztuki autobusów – do końca 2027 roku.
Pozostałe warunki i składowe przetargu
Aby wziąć udział w przetargu Wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie należycie wykonał, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych wykonuje, zamówienie polegające na dostawie w ramach jednego zamówienia co najmniej pięciu fabrycznie nowych autobusów klasy MAXI o napędzie spalinowym (pierwsza część przetargu) oraz co najmniej jednego fabrycznie nowego autobusu klasy MEGA o napędzie spalinowym (druga część przetargu).
W obu częściach przetargu podstawowe kryteria składające się na ocenę wykonawcy pozostają te same. Najważniejszy czynnik stanowi cena – 60%, drugim jest ocena rozwiązań technicznych – 30%, a trzecim i ostatnim warunki gwarancji, które będą stanowić zaledwie 10% oceny całości.
To oczywiście nie pierwsze takie autobusy we flocie MZK w Bielsko-Białej. Czekamy jednak również obecnie na informację odnośnie pozostałych przetargów spółki na autobusy elektryczne z napędem wodorowym i elektryczne zwykłe. W ostatnim czasie MZK unieważnił dwa duże przetargi (w jednym z nich na razie tylko jedną część) – dlatego nasza redakcja postanowiła zapytać spółkę o konkretne plany na kolejne miesiące. O wszelkich zmianach i nowościach będziemy informować na bieżąco.
Na tę chwilę wiemy tylko tyle, ile pojawiło się w artykule na temat przetargu, który ukazał się dziś na stronie MZK:
– Dzięki leasingowi będziemy mogli w optymalny sposób przygotować się do wymagań ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zgodnie z którą od 2026 roku nie będzie możliwy zakup autobusów spalinowych. W połączeniu z innymi trwającymi już przetargami (na zakup autobusów elektrycznych, wodorowych i spalinowych), projekt pozwoli na uzyskanie nowoczesnej, ekologicznej, komfortowej floty, o zróżnicowanych rodzajach napędu. Do 2029 roku, zgodnie z naszymi planami inwestycyjnymi, pojawi się łącznie 68 nowych pojazdów, a 49 najstarszych zostanie wycofanych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.